sesungguhnya setiap penulisan yang dipaparkan di ruangan ini hanyalah sekadar untuk renungan bersama....

Friday, December 3, 2010

1Malaysia 1Cerita

Published: Khamis Mac 25, 2010 MYT 7:14:00 PM
LEPAS PANDANG...Oleh MUHAMMAD HAKIMI TEW ABDULLAH


1MALAYSIA...1CERITA

MALAYSIA terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum. Tidak kira Melayu, Cina, India, mahupun lain-lain kaum, kita berkongsi bahasa, makanan, pakaian, adat resam dan sebagainya tanpa ada perasaan rasa janggal sekalipun.

Semua kaum perlu beranggapan bahawa mereka adalah bangsa Malaysia yang berfikir dan bertindak dalam satu nada dan satu matlamat di mana segalanya akan dinikmati bersama.

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung, Malaysia tetap di hati dan sanubari kita bersama.

Konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dengan berpaksikan prinsip ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ bertepatan dengan cita rasa dan realiti rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan sejajar dengan peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Prinsip Rukun Negara.

1Malaysia membawa aspirasi untuk meningkatkan hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat. Perpaduan adalah senjata utama dalam menghadapi pelbagai ancaman dan cabaran yang bertujuan menggugat kesejahteraan negara.

1Malaysia juga akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih aman, stabil dan maju dalam segenap bidang. Sejajar dengan ini, pada 15-19 Mac lalu, satu pameran Galeri Foto yang bertemakan 1Malaysia 1Cerita telah dianjurkan oleh pelajar semester ketiga Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media di UiTM Melaka.

Galeri Foto ini merupakan satu landasan yang baik untuk para pelajar Komunikasi dan Media dalam menimba pengalaman baru terutamanya apabila melalui alam pekerjaan malah ia juga bakal membuka mata orang ramai terhadap pandangan golongan anak-anak muda tentang konsep 1Malaysia yang ingin kerajaan terapkan.

Semua pelajar semester tiga fakulti melibatkan diri dalam projek galeri foto ini dengan menyumbangkan hasil gambar-gambar mereka. Galeri ini diurus sepenuhnya oleh para pelajar sendiri dengan bimbingan tiga orang penasihat dari Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media.

Segala usaha yang telah dicurahkan dalam proses penghasilan gambar dalam pameran ini telah menunjukkan betapa dedikasinya para pelajar dengan projek yang dilaksanakan.

Para pelajar Komunikasi dan Media juga sedar akan peranan mereka sebagai rakyat yang bertanggungjawab serta cuba mendalami kempen 1Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri bagi mencapai keharmonian negara.

Program yang penuh bermakna ini diadakan dengan harapan dapat mengubah persepsi orang ramai dengan idea baru serta mendapat sokongan berpandukan konsep 1Malaysia yang disampaikan melalui gambar dalam pembentukan Malaysia yang gemilang.

Sebagai rakyat yang prihatin, jawatan kuasa Galeri Foto berharap melalui program ini, mereka dapat mencetuskan perubahan baru dalam minda pengunjung.

Hasrat yang ingin dicapai melalui Galeri Foto ini walaupun hakikatnya semua telah ketahui tetapi di sebalik 1Malaysia itu terdapat cerita pahit manis yang telah dihadapi oleh setiap lapisan masyarakat.

Melalui gambar yang dipamerkan itulah yang akan membawa maksudnya tersendiri.

Kita bagaikan saudara, kitalah rakyat Malaysia yang berjiwa 1Malaysia. Lihatlah mereka yang berada di luar negara, apabila bertembung sesama warga Malaysia, akan riuh seolah-olah bertemu sahabat lama yang telah 'berkurun' tidak berjumpa walaupun hakikatnya mereka saling tidak mengenali.

Begitu hebat perpaduan rakyat Malaysia. Sebenarnya, kita sudah lama bersatu hanya kita alpa dan lupa tentangnya. Kita lupa yang kita semua adalah sama, serupa, kita semua adalah SATU...1Malaysia 1Cerita.

MUHAMMAD HAKIMI TEW ABDULLAH adalah salah seorang tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi awam.

No comments:

Post a Comment